Ashtanga Yoga – dens systematiske natur og yoga som terapi

Førsteserien i Ashtanga Yoga kalles yogaterapi – terapi for kropp, sinn og sjel.

«Første serien (Primary Series) i Ashtanga Yoga calles Yoga Chikitsa eller Yoga Terapi. Den er designet for å skape stabilitet og balanse i oss. En korrekt Ashtanga Yoga-praksis tar sikte på å utføre asanas både med fokus på kropp og sinn. Det er en fullstendig holistisk tilnærmelse som berører alle aspekter av livet. Det er en livsstil. Det er viktig at vi forstår dette.

Det er gode grunner til at denne yogametoden er inndelt I serier og at stillingene må læres etter et spesielt mønster eller rekke følge. For å forstå rekkefølgen er det avgjørende å kultivere en autentisk praksis.

Yoga må gjøres systematisk og gjøres steg-for-steg. Ashtanga Yoga har ulike serier. Hver serie og stilling forbereder oss for neste skritt. Men mange har fremdeles ikke forstått hva vi gjør i stillingene eller i yoga. Mange har manglende forståelse for hvilken påvirkning stillingene har på kropp og sinn. De aller fleste snakker om yoga på en innholdsløs og utvannet måte.

Førsteserien i Ashtanga Yoga kalles Yoga Chikitsa, som betyr yoga-terapi. Den er designet for å skape indre stabilitet. Likevel, ønsker flere å legge til håndstående mellom overgangene (vinyasa).»Vi behøver utfordringer»; sies det. Yogalærere som ikke kjenner Ashtanga, tar stilllinger fra Ashtanga-serien, uten å vite hvor de kom fra eller hva formålet med dem er. I ledede klasser, vil de gjerne vise studenter, som ikke er klar for det, stillinger som krever mange års praksis for å ha nødvendig styrke til å gjøre dem. Mange studenter og lærere har manglende forståelse om pusten og hvordan den påvirker kroppen både før, under og etter asana-praksisen. Dette er ikke med på å skape stabilitet. Tvert i mot, gir det en veldig ustabil og vaklende forståelse av yoga.

Det er mange som ikke har forståelse av hva yoga virkelig handler om eller hvordan det påvirker kroppen. De begynner med asanas for å strekke og bøye på kroppen på en måte som ikke er helhetlig. Det er bare trening og tom prat. Yoga-stillingene påvirker kroppen både utvendig og innvendig, som igjen påvirker sinnet vårt og hvordan vi lever livene våre. For å gjøre Ashtanga Yoga riktig, må asanas ha fokus på både kroppen og sinnet. Dette er en helhetlig tilnærming som påvirker alt i livet. Det blir en livsstil. Vi må ha en forståelse av dette når vi gjør yoga.

Det er mange som er inspirert til å praktisere eller undervise yoga. De har energien til det Men selv om en har det, må en vite hvordan en anvender yoga på en riktig måte. Dette kan være utfordrende å forstå. Asanas er ikke bare en rekke yoga-stillinger. Vi gjøre dem for å forstå visse ting som er større, som at de indre organer fungerer slik de skal, nervesystemet eller underbevisstheten. Når en begynner med yoga, er det ikke sikkert at en forstår seg på håndstående eller back-bending. Selv om noen er sterke  og kan gjøre det, eller er fleksible nok til full back-bend, er det ikke anbefalt at en gjør det.

Det kan være at du du starter med yoga for å komme i form, men uansett din opprinnelige intensjon, så ønsker alle å nå inn til ekte ærlighet på ett eller annet tidspunkt. Om en student begynner med yoga med en viss ydmykhet, så vil de trolig lære adskillig mer om dem selv på et større plan til nytte i resten av livet.  

For eksempel, en voksen yogastudent vet allerede hvordan man går eller løper, så hvorfor ikke også bevise at en kan løpe seg igjennom yoga. Som et lite barn, så vokser vi inn i yoga nivå for nivå, skritt for skritt. Mange føler at Surya Namaskara A og B er vanskelige i starten, men med tiden, vil en føle styrke både fysisk og mentalt. På denne måten vil en kunne utvikle seg gradvis i stillingene, under veiledning av en lærer.

Å praktisere yoga gir styrke til hele livet ditt. Om du praktiserer riktig, vil transformasjon skje automatisk. Du blir i stand til å vurdere hva som er rett og hva som er galt. Hvordan du tar til det innsikten og bruker den er viktig. Ikke bare hvordan, men fra hvem du lærere er veldig viktig. Ellers blir det kun tom prat.» Sharath Jois (oversatt artikkel fra intervju med Sonima.com – se original artikkel under)
Bilde: Ashtanga Yoga Copenhagen

Original artikkel;

http://www.sonima.com/yoga/yoga-articles/yoga-order/