Hva er Ashtanga Mysore – Assistert egenpraksis?

2. april 2019

Det er en vanlig misforståelse å tro at Mysore-klassene er kun for viderekommende og erfarne yoga-utøvere, noe som ikke er riktig. Ledede Ashtanga-klasser har blitt veldig populære i Vesten, og det er grunner for det, men tradisjonelt har Ashtanga Yoga blitt lært bort direkte fra lærer til student, en til en, fra en lærer som selv har fordypet seg i praksisen over lang tid og i henhold til hver enkelt students kapasitet. Dette gir en gradvis integrering av stillingene, selvstendighet og frihet i praksisen. Det kan også danne grunnlag for hjemme-praksis, om du ikke har tilgang til daglige Mysore-klasser, eller i ferietider.

Ledede klasser blir som å lære baklengs, jamfør MysoreYogaCPH. Når du starter en Mysore-praksis kan det være at du må avlære deg en rekke ting og konsepter som du trodde du kunne fra ledede klasser.

Mysore er den tryggeste og beste måten å fordype sin Ashtanga-praksisen på. Du utfører solhilsen og stillingene i eget tempo og til egen pusterytme. Læreren hjelper deg underveis, gir både justeringer og korrigeringer der det er nødvendig, nye stillinger når tiden er inne for det, eller stopper deg der det er behov for fordypning før du kan gå videre. Undervisningen gir rom for mer individuell veiledning enn i en vanlig ledet time og for å praktisere mer terapeutisk og modifisert ved skader og skavanker. Sakte vil du kunne styrke yogapraksisen din i samsvar med ditt utgangspunkt. Du blir stødigere og tryggere i hver stilling.

I en Mysoreklasse er det vanlig at det både er studenter som har utviklet praksisen over tid og studenter som kanskje nettopp har startet. Det er en stille egenpraksis. Du vil få en så grundig innføring i vinyasa-metoden (stilling/pust/bevegelse) som mulig. Over tid bygges et gjensidig tillitsforhold mellom lærere og student og øker forståelsen til hverandre og praksisen.

Det er ikke umulig at praksisen i starten er kortere enn i ledede klasser. Ashtanga-systemet er som en Mala (perler på en snor), der mestring av en stilling åpner opp for den neste og når studenten er klar, kan en ny stilling øves inn. Med tillit og tålmodighet vil du kunne bygge opp praksisen på en trygg måte. Det handler ikke om å komme fortest mulig videre, men å utvikle praksisen i henhold til kapasitet og utvikle innsikt, fordype seg i stillinger som krever det, riktig pusteteknikk, bruk av bandha-prinsippet, konsentrasjon/fokus, fysisk og mental styrke slik at både kropp og sinn bærer praksisen på best mulig måte.

Tradisjonelt sett praktiseres Ashtanga seks dager i uken, oftest fra søndag til fredag, der alle klassene er Mysore-style og kun den siste dagen gjennomføres som en ledet klasse. Lørdag er hviledag. Det er også dagene ved fullmåne og nymåne om man har full praksis. For kvinner er de første 2-3 dager av menstruasjonene også dager for hvile. Det er mulig å bli med som helt nybegynner på Mysore-klassene eller etter et grunnkurs Det er da en fordel å forplikte seg for en lengre periode for å selv erfare utvikling og progresjon. Med tålmodighet og praksis faller stadig mer på plass.

Ashtanga Yoga Telemark har pr nå 4 morgen Ashtanga-klasser i Yogashala i Alexander Kiellandsgate 35 i Skien; 3 Mysore-klasser og 1 ledet i uken. Beste starten på dagen! Hjertelig velkommen til å bli med. Passer bra om du har litt erfaring med Ashtanga fra tidligere, Vinyasa-, Power eller Dynamiske klasser. Du får veiledning til å komme i gang. Om du ikke har forkunnskaper, kan du bli med på Grunnkurs eller Intensiv helger som settes om ved jevne mellomrom, eventuelt ta kontakt for å begynne helt fra start med Mysore.

Les mer om Mysore Style denne artikkelen fra The Guardian:

https://www.theguardian.com/lifestyle/2014/feb/24/mysore-style-yoga-self-practice-group-ashtanga

Se også på hjemmesidene til MysoreYogaCPH:

www.mysoreyogacph.dk/news/ashtanga-mysore/